Publisher Theme
Art is not a luxury, but a necessity.

‘Yılmaz Güney’in sinema zekâsından çok şey öğrendim’

0 69

Okan Üniversitesi gerçekleştirilen film gösterimi ve söyleşiye katılan yönetmen, senarist ve sinema eleştirmeni Erden Kıral, Yılmaz Güney ile ilgili anılarını anlatırken Türkiye’deki sinema seyircisine dair analizler yaptı. Kıral “Yılmaz Güney ile filmlerimizi yurtdışına bavullarla gizli gizli kaçırdık” dedi

Okan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi tarafından üniversitenin Tuzla Kampusu’ndaki sinema salonunda gerçekleştirilen film gösterimi ve söyleşiye katılan Erden Kıral, kendi çektiği ‘Yük’ filminin gösteriminin ardından öğrencilerle sohbet edip soruları yanıtladı. ‘Yük’ filminde sabırlı seyirci yetiştirmeyi hedeflediğini belirten Kıral, “Ağır bir hızla sakin sakin kurban-cellat ilişkisini anlatmaya çalıştım. Sürekli kendimi yenilemeye çalışan bir yönetmenim. Belki de bu yüzden Nurgül Yeşilçay Türkiye’nin en genç yönetmeni olduğumu söyledi. Ben de setlerde ölmek istiyorum” dedi.

BİZİM SEYİRCİ ÇOK SABIRSIZ
Türkiye’de seyircinin çok sabırsız olduğunu belirten Kıral, “Adeta yaramaz bir çocuk gibi yönetmenin kucağına oturup ‘Hadi bana filmi anlat’ diye bekliyor. Ama bence sinema bu kadar kolay olmamalı” diye konuştu. İlk kez Yılmaz Güney’in filminde 3. asistan olarak çalıştığını belirten Kıral şunları söyledi: “Çekip gidecekken Yılmaz Güney beni döndürdü. Yılmaz Güney ile filmlerimizi yurtdışına bavullarla gizli gizli kaçırdık. Yılmaz Güney beni çok etkilemiştir. Onun sinema zekâsından çok şey öğrendim.Türkiye’de iyi filmleri izlemeyen bir seyirciye sahibiz. Dikkat edin ödüllü filmler gişede çakılırken abidik gubidik filmler rekorlar kırıyor.”

DÖNÜM NOKTAM OLDU
Türkan Şoray’ın oynadığı Çalıkuşu’nun kendisi için bir dönüm noktası olduğunu belirten Kıral, “O dönemde film çekmek daha kolaydı. Amatör bir ruhla ve şevkle film çekilirdi. Kimse paragöz değildi. Şimdiyse herkes kendi işini yapar, kimse kimseye yardım etmez” dedi. “Hakkari’de Bir Mevsim” filminin beş yıl yasaklandığını söyleyen Kıral, “Sebebi doğuyu yoksul göstermemdi. Halbuki ben dekor kullanmayıp filmi Hakkari’de çekmiştim. Yasaklar artınca Almanya’dan telefon geldi ve ‘Gel istediğin filmi çek’ dediler.
***
‘Yol’u neden bıraktım
Oyuncularıyla zaman geçirip onların jest, mimikleri ve doğal hallerini anlamaya çalıştığını belirten Erden Kıral, sözlerine şöyle devam etti: “Bazı filmlerde eğer oyuncular yönetmeni yargılamaya başladıysa filmi yönetemezsiniz. Otoriteniz yok olur. ‘Yol’ filmini bu yüzden bıraktım. İşime çok karışıldı ve dayanamadım” diyen Kıral, Yılmaz Güney’in ‘Yol’ filminde Şerif Gönen’in isminin küçük yazılmasına susmasınaysa sitem etti.
Birgün

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.